Om amerikansk fotboll

Amerikansk fotboll är ett positionsspel och går ut på att vinna mark och göra poäng genom att föra bollen framåt in i motståndarens målområde för en touchdown som ger sex poäng. Här får du lära dig mer grunderna i amerikansk fotboll, världens bästa sport!

Hitta din närmsta förening

Det finns amerikanska fotbollsföreningar runt om i Sverige. Här kan du hitta den som är närmast dig!
Hitta din förening

Börja spela

Är du nyfiken på att prova på amerikansk fotboll?
Prova på under SWE3 Rookie Days

Se en match

Amerikansk fotboll i Sverige spelas under vår och höst.
Här hittar du kommande matcher

Amerikansk fotboll lär ut samarbete och lagarbete, det hjälper till att utveckla sociala färdigheter och hjälper till att lära respekt för andra. Det hjälper till att bygga självförtroende och en positiv självbild.

Amerikansk fotboll blandar fysik med strategi på ett sätt som inte många andra sporter gör. Sporten hjälper barn och ungdomar att förbättra och utveckla sin rörelseförståelse och att kasta, fånga, springa, sparka samt stärker balans, rörlighet och koordination. Då många olika förmågor och fysiska kvalitéer behövs i ett amerikansk fotbollslag finns det en plats för alla.

Amerikansk fotboll är en kontaktsport där spelare kolliderar med varandra. Men spelets idé och regelverk strävar hela tiden efter att sätta utövarnas säkerhet i första rummet.

Regler

I amerikansk fotboll har laget som innehar bollen fyra försök på sig att förflytta bollen minst tio yards (vilket motsvarar drygt nio meter). Om laget når tio yards eller mer börjar de om på den platsen med fyra nya försök för att nå ytterligare minst tio yards. 

Ett bra tips för dig som tittar är att tidigt lokalisera kedjorna, de orangea pinnar eller stolpar längs med ena sidlinjen , som markerar var tio yards börjar och hur långt laget ska nå. Dessutom finns en pinne som markerar vilket försök som spelas, det siffran överst på den ena pinne. Med hjälp av denna kedja är det mycket lättare att följa med i spelet och förstå varför lagen spelar som de gör – har de långt kvar till fyra nya försök är det troligt att de passar bollen, har de bara en yard kvar är det större chans att de springer med bollen.

På pinnen i bakgrunden går det att se att det är det andra försöket som spelas.

Varje lag har en spelbok med ett antal bestämda spelkombinationer som används för att föra bollen framåt på planen. Även om det är en fysisk kontaktsport är det väldigt mycket strategi och taktik bakom varje spel.

Varje lag har upp till 45 spelare till sitt förfogande varav elva är på planen samtidigt. Varje spelare har en specifik position och i varje laguppställning finns spelare som är specialister på anfall eller försvar (även om alla spelare får spela både anfall och försvar. Det finns även spelare som är specialister på att sparka bollen. I amerikansk fotboll får du byta spelare hur många gånger och ofta du vill.

Planen i amerikansk fotboll är i regel 120 yards (nästan 110 meter) lång, även om det kan variera i Sverige. Tio yards i slutet på varje kortsidan utgörs av målområdet dit lagen ska nå för att göra en touchdown. Planen är i regel 53 yards (nästan 49 meter) bred. Ofta finns det linjer som markerar var tionde yard på planen.

Spelets gång

Som vi nämnde tidigare består amerikansk fotboll består en serie fasta situationer, eller downs. Tränaren för det lag som anfaller väljer ett av alla lagets intränade spel från spelboken som ska användas vid ett specifikt försök och quarterbacken, anfallets spelfördelare och en central position i amerikansk fotboll, förmedlar spelet till övriga lagkamrater i det anfallande laget. Detta sker ofta i en samling kallade huddle.

Laget som försvarar väljer även de ett spel för att försöka stoppa det anfallande laget och därefter ställer lagen upp sig på varsin sida av bollinjen. Anfallet startar spelet på överenskommen signal som quarterbacken ropar ut. Ett spel varar i genomsnitt i fyra sekunder, därefter skickas ett nytt spel in till lagen och ett nytt försök spelas från platsen där det senaste försöket stoppades.

Spelvariationerna är i stort sett oändliga men faller inom tre kategorier: laget kan flytta bollen genom att springa, passa eller sparka bollen. Vid en misslyckad framåtpassning där ingen lyckas fånga bollen börjar man om igen på föregående position. Ett lag får göra en framåtpass per försök, och obegränsat antal bakåtpassningar, men bakåtpass är sällsynt då det är stor risk att tappa bollen, och då får vem som helst plocka upp den. Om motståndarna lyckas fånga en framåtpassad boll, kallas det för en interception och de får returnera bollen så långt de kan.

Vit spelare har tacklats av en blå spelare och nästa försök, eller down, börjar på den punkt där den vita spelaren träffar marken.
Springspel

Vid springspel lämnar quarterbacken vanligtvis över bollen till en running back som springer med bollen, men kan quarterbacken kan också behålla bollen själv eller ge den en annan spelare som springer med bollen. De andra spelarna försöker då skapa hål eller luckor i motståndarnas försvar så att spelaren med bollen ska kunna springa så långt som möjligt. Den spelare som springer med bollen anses stoppad om ett av bollbärande spelarens knä tar i marken.

På bilden springer vit spelare 33 med bollen medan övriga vita spelare försöker skapa luckor för spelaren att springa genom. De blå spelarna, försvaret, försöker stoppa bollbäraren.
Passningsspel

Vid passningsspel kastar quarterbacken bollen, oftast till en så kallad wide receiver eller till en tight end, men även en running back får ta emot passningar. Den offensiva linjen, ofta den största spelarna på planen, bildar en skyddande mur framför quarterbacken så att denna får tid att passa bollen till sin mottagare. De som ska fånga bollen har fått bestämda rutter att springa i samband med att quarterbacken berättade vilken spelvariant anfallet ska genomföra.

Vit lags quarterback, nummer 7, passar bollen neråt plan till en av sina mottagare.
Sparkspel

De vanligaste sparkspelen är punt, field goal samt kick off.

Punt är vanligast om det anfallande laget håller på att misslyckas att nå punkten där det får fyra nya försök. Då sparkar det anfallandet laget iväg bollen så långt de kan neråt planen, Det försvarande laget försöker returnera punten så långt de kan. Där spelaren som returnerar sparken tacklas eller springer ut över långsidan får det lag som som tidigare var det försvarande laget bollen och blir nu det anfallande laget.

Om det anfallande laget på det fjärde försöket däremot bedömer att de tillräckligt nära motståndarnas målområde för att kunna sparka in bollen mellan stolparna vid de försvarande lagets målområde kan de istället försöka sig på ett field goal som ger tre poäng. Misslyckas field goal-försöket går bollen över tillen till motståndarna på den punkt där bollen snappades.

En kick off, eller avspark, är det som inleder varje match och det som följer efter att något lag gjort poäng. Vid en kick off sparkas bollen från den egna 35-yardslinjen och motståndarlaget returnerar bollen så långt som möjligt.

Det vita lagets specialist på att sparka bollen, kallad kicker, genomför en kick off-spark.
Poäng

Det lag som samlat mest poäng under matchen vinner. Det finns flera olika sätt att göra poäng på.

  • Touchdown, 6 poäng. Sker när en spelare för in bollen, eller tar emot en passning, i motståndarlagets målområde. Vid touchdown får det poänggörande laget också ett försök att göra en extrapoäng (se nedan). Touchdowns kan även göras av det försvarande laget genom en fumble recovery och vid en interception.
  • Extrapoäng, 1 poäng). Sker efter en touchdown genom att en spelare lyckas sparka in bollen genom målstolparna på samma sätt som genom ett field goal.
  • Extrapoäng 2 poäng. Sker efter en touchdown genom att en spelare lyckas springa in bollen eller ta emot en passning i målområdet. Laget som har gjort en touchdown väljer själva om de vill försöka göra ett extrapoäng för ett poäng, vilket i regel är lättare, eller för två.
  • Field goal, 3 poäng). När en spelare sparkar in bollen utifrån spelplanen mellan målstolparna utan föregående touchdown.
  • Safety, 2 poäng). När en spelare i försvaret lyckas tackla en bollbärande spelare i dennes eget målområde.
Den blå anfallande spelaren springer in bollen i motståndarnas målområde – linjen där målområdet börjar markeras genom den orange stolpen vid sidan av planen – och gör en touchdown för sex poäng.
Speltiden

I Sverige spelas en match i två halvlekar, och varje halvlek är fördelas på två kvartar (quarters) på 12 minuter. En match pågår alltså i 4 x 12 minuter. Amerikansk fotboll spelas inte med en rullande klocka som i fotboll, matchklockan stannar exempelvis vid en ofullständig passning, när en spelare med bollen springer utanför sidlinjen samt vid bestraffningar och time outs. Däremot stannar inte klockan när bollinnehavaren blir tacklad inne på planen.

Turnovers

Turnovers innebär att det anfallandet laget tappar kontrollen över bollen och att den går över till det försvarande laget. Detta kan ske genom en fumble eller en interception.

Om en spelare som springer med bollen tappar den kallas det för en fumble. Om det försvarande laget lyckas ta bollen, kallat fumble recovery, får deras anfall komma in och försöka göra poäng. Den som gör en fumble recovery kan även själv avancera bollen.

Om det försvarande laget lyckas bryta en passning från quarterbacken och själva fånga bollen kallas det för en interception. Vid en interception kan det defensiva laget avancera bollen och därefter får det lagets anfall komma in. En interception, en safety (när bollbäraren tacklas omkull i sitt eget målområde, något som ger det försvarande laget två poäng), en fumble recovery eller en sack (se nedan) är bland det mest spektakulära det defensiva laget kan åstadkomma.

Det vita lagets försvarare, nummer 17, försöker ta en interception innan någon i det anfallande blå laget kan fånga bollen.
Sack

En sack görs när det försvarande laget lyckas tackla ner quarterbacken innan denna har fått iväg sin passning. En sack leder till att det anfallande laget förlorar yards och får genomföra nästa försök längre bakåt i planen. Ett anfallande lag kan till exempel ha “andra försöket och 16 yards kvar att gå” efter en sack på anfallets första försök.

Time out

En time out är en 90 sekunder lång paus som båda lagen har rätt att ta max tre gånger varje halvlek för att stoppa klockan och spelet, för att diskutera eventuella speländringar eller justeringar i spelstrategin.

Regelbrott

Ett regelbrott markeras av domaren genom att de kastar en gul flagga (tygbit) på planen. Nästan alla regelbrott bestraffas genom en förlust av yards på 5, 10 eller 15 yards beroende på hur allvarlig förseelsens var. Om bestraffningen är på det försvarande laget får det anfallandet laget istället flytta bollen framåt 5, 10 eller 15 yards.

Det är inte tillåtet att till exempel sparka eller slå en motståndare, att tackla en spelare efter att spelet är avblåst eller att rycka i en spelares hjälm. De vanligaste regelbrotten är false start, för tidig start, vilket innebär att en spelare i anfallet rör sig framåt för det att bollen har snappats, eller fasthållning, det är inte tillåtet att hålla i en annan spelare. Det finns en hel del regelbrott utöver dessa, för att inte missa något används mellan fyra och sju domare under en match.

Skicka in din berättelse!

Skicka in en matchrapport eller berätta om en eldsjäl i din förening. Ditt bidrag publiceras här på swe3.se.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Håll dig uppdaterad om allt det senaste inom amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey i Sverige.