Sjuttiofyra ska bli maximalt 45 spelare under kommande veckoslut. På ungdomslandslagets läger i Skövde sållas det landslag ut som ska ta sig an Finland på Midgårdsvallen i Märsta norr om Stockholm den 29 oktober.
15-, 16-, och 17-åringar från 18 olika klubbar runt om i landet konkurrerar om platserna i ungdomslandslaget.
-Alla 74 har definitivt potential och är motiverade att ta en plats, säger förbundskapten Sebastian Brinkenfeldt som tillsammans med sin tränarstab på 15 personer ska hålla ihop lägret och ta ut laget på Lillegårdens IP.
-Vi ska ge dem de verktyg och kunskaper som behövs under de här två dagarna.
Spelare och funktionärer från Skövde Dukes är värdar och hjälper till med det praktiska kring lägret.
Ungdomslandslaget vann de Nordiska mästerskapen förra året och slog då bland andra Finland.
-Vi tänker naturligtvis försöka upprepa den bedriften i Märsta om två veckor, fortsätter Sebastian. Han räknar med att åtminstone några av de cirka 15 spelare som var med då och som är uttagna till lägret kommer att ta plats i laget igen.
Sebastian, som rör sig mycket ute bland sportintresserade ungdomar i landet, upplever att intresset för amerikansk fotboll och medvetenheten kring sporten växer förhållandevis kraftigt.
-Många tittar på den amerikanska proffsligan NFL och följer den bland annat via sociala medier. Med det sagt så tycker jag att vår egen synlighet här på hemmaplan är otillräcklig. Här måste vi göra mer för att göra folk medvetna om att sporten också finns i Sverige, anser han.
Varför tror du att svenska ungdomar väljer amerikansk fotboll när konkurrensen från andra sporter är så stor som den är?
-Det finns givetvis en rad skäl till att unga börjar med fotbollen. I en grupp finns de som tycker att sporten verkar häftig och spännande. Man har sett den på TV och har börjat söka information om sporten på egen hand.
-En annan grupp har fått den presenterad för sig i skolan eller genom kompisar och då fattat tycke för den. En tredje grupp är de som hållit på med idrott tidigare, men av olika anledningar inte passat in. Till exempel de som spelat vanlig fotboll men är “för” fysiska. Den sista gruppen spelare är de som testat massa olika sporter, men inte hittat hem till någon än.
Sebastian tillägger att många som han träffar berättar att de tycker att den amerikanska fotbollen ger något som är unikt, det vill säga att gemenskapen och lagkänslan är på en helt annan nivå än i många andra sporter. Samma sak med coachernas engagemang, som många upplever vida överstiger tidigare erfarenheter.
-Dessa två faktorer tror jag är våra så kallade USP:ar, det vill säga på näringslivsspråk Unique Selling Points, det som skiljer ett företags erbjudanden från sina konkurrenters.
Bättre än konkurrenterna vill man ju gärna vara. Inte minst mot Finland på hemmaplan i Märsta nästa lördag.